Alphen B1

12-04-2014 14:15 Alphen B1 ST Zwammerdam B1 Uithol, B. 5-2

B1 ongenaakbaar in topper, 5-2 winst

Na de deceptie van vorige week, 3-3 gelijk spel tegen de nummer laats, kon de nr1 Zwammerdam vandaag kampioen worden, met 4 punten voorsprong en nog twee wedstrijden te spelen hadden de Dammenaren bij winst kampioen geweest.
Op een overvol sportpark "De Bijlen"toch gauw zo'n 250 toeschouwers en dat voor een jeugd wedstrijd,zou onze B1 laten zien wel degelijk mentaal goed te zijn.
Zwammerdam, met 4 dispensatie spelers waarvan één zelfs 2e jaars A junior is dan ook een ploeg om echt rekening mee te houden. De snelle voorwaartse, vooral de spits, moesten aan banden worden gelegd, de rest van het team moet het vooral van fysiek hebben.
De opstelling was iets aangepast om hier goed op te anticiperen en met succes.
In de 2e minuut had de B1 al op voorsprong kunnen komen , een goede pass van Jan op Jorn die de bal bij de tweede paal lag bij de goed doorgekomen Robby, jammer dat de rechtsbuiten de bal verkeerd raakte 4 meter voor de goal. Na wat enkele speldeprikken was het opnieuw Jan in de 10e minuut die met een bekeken en slimme steekpass spits Jesse de diepte instuurde. De snelle fysiek sterke spits wist zich prima te ontdoen van de centrale verdedigers en schoot beheerst maar wel hard de 1-0 binnen.Dik verdiend omdat de B1 gewoon de betere voetballende ploeg is. De B1 controleert de wedstrijd maar in de 27e minuut is daar het eerste wapenfeit van Zwammerdam, de bal gaat gaat gelukkig voorlangs. In de 32e minuut een dubbele wissel aan onze kant, Jeffrey heeft toch weer last van zijn hamstring en Robby blijkt niet geheel fit aan de wedstrijd te zijn begonnen vanwege ziekte war hem een reprimande van de trainer oplevert. Omzettingen leid vaak tot desorganisatie en dat was ook zo. Even te veel kijken naar elkaar en vergeten dat jijzelf het duel moet aangaan was toen goed te zien. In de 35e minuut scoort daardoor Zwammerdam maar het doelpunt wordt afgekeurd wegens hands of gevaarlijk spel, de goed leidende scheidsrechter zal het wel goed gezien hebben.Toch herpakt de B1 zich en speelt de laatste 5 minuten van de eerste helft controlerend uit.
In de rust aangegeven dat de mannen beter zijn maar dat ze wel vanuit de organisatie moeten blijven voetballen en de spits absoluut geen centimeter ruimte mogen geven. Aan onze kant aangegeven vooral linksbuiten Jorn te zoeken omdat zijn tegenstander totaal geen vat heeft op hem.
De 2e helft een toch iets ander beeld, Zwammerdam moet komen drukt de B1 af en toe ver weg maar in één van de snelle counters is het Jesse die in de 51e minuut Jorn de diepte instuurt, de razendsnelle linksbuiten die de laatste wedstrijden wat onfortuinlijk was in de afwerking wist nu het net wel te vinden, 2-0, toch wel een opluchting. Echter is het in de 55e minuut opeens 2-1 doordat de spits van Zwammerdam toch iets te veel vrijheid krijgt van het centrale duo Mitchell en Zacharia die overigens beide weer een dikke voldoende halen net zoals de backs Jari en Mert. Hierna maakt Zwammerdam een cruciale fout door logisch op zoek te gaan naar de 2-2 maar vergeten dat wij ook nog een spelbepaler hebben die net zoals hun spits wedstrijden kan beslissen. In de 59e minuut krijgt Jan de bal van een speler van Zwammerdam en omspeelt op snelheid 2 verdedigers, randje 16 meter schiet de linkspoot beheerst langs de aan de grond genageld staande keeper, 3-1. De volgende 10 minuten wordt het echt een Jan show, volkomen vrij gelaten of het niet in de gaten hebben van de spelers van Zwammerdam maar wel steeds zwervend achter onze aanvallers gaat de technisch begaafde middenvelder helemaal los. Misschien kwam het ook doordat zijn vriendin voor het eerst kwam kijken maar het kwam ons goed uit. In de 70e minuut was het Thijs, die als controlerende middenvelder een perfecte wedstrijd speelde, die de bewegende Jan vond, de controle op de half hoge bal met binnenkant rechts en het vernuftige schot met links wat de 4-1 opleverde getuigde van pure handelingssnelheid met veel techniek. Een minuut later de publiekswissel voor de spelbepaler was een mooi moment, hard geklap van het in grote getale opgekomen publiek das wel een kippenvel moment en dan niet als trainer zijnde. Met Nick van de B2 voor Jan en inmiddels was Mees al ingevallen voor de geblesserde Jesse was het Mees die met een mooie schuine bal Jorn bereikte, ook hier een demonstratie van techniek, met een mooie boogbal passeerde de goed spelende linksbuite de keeper 5-1 en met nog 7 minuten te spelen wisten we het nu zeker. Zwammerdam wordt vandaag geen kampioen, en wij doen nu weer mee om de titel wel afhankelijk van Zwammerdam. Zij moeten nu winnen om kampioen te worden in de laatste wedstrijd thuis tegen Nieuwkoop. Dat het 4 minuten voor tijd nog 5-2 werd nemen we maar op de koop toe.
Compliment naar de begeleiding en spelers van Zwammerdam is hier wel op zijn plaats, groot sportief gedrag van hun kant, zo kan het dus nog steeds. Nu nog twee ouders aan damme kant verbieden om niet meer te komen kijken dan mag van mij Zwammerdam de fair play cup winnen. Nemen wij wel genoegen met die schaal.
Klasse mannen, ben trots op jullie. Het verslag van vorige week kon ik ff niet opbrengen om te schrijven, excuses hiervoor. !!!
Door: Ad de Lange , 13-04-2014 00:00